یکی از عملیات انتهایی در ساختمان سازی و بعداز اجرای پوکه ریزی کف طبقات یک ساختمان , به کارگیری از کفپوش‌ هست . به این خواسته گذشته از نصب هرگونه کفپوش در منزل اضطراری است با گونه های کفپوش‌ها آشنا باشیم و مزیت‌ها و معایب آنان‌را بشناسیم .

کفپوش چیست؟
کفپوش به لایه‌ ای گفته میشود که روی کف یک بنا قرار گرفته و آن را می‌پوشاند و بدان جلوه ای مختص می دهد .

سرامیک

سرامیک یک کدام از اشکال کفپوش‌های ساختمانی است که امروزه از معمول ترین آن‌ها به شمار می آید . در حالتی‌که بخواهیم به صورت خلاصه به روش ایجاد سرامیک‌ها و کارگذاری تحت عنوان کفپوش در منزل بپردازیم بایستی اذعان کرد که سرامیک‌ها از خاک رس و سفال با یک لایه لعاب تشکیل‌شده گردیده اند که‌این لایه لعاب می تواند به حالت کدر , درخشان یا این که نصفه درخشان رنگی باشد . آن‌گاه , بعداز پخته شدن در کوره , کیفیت آنها سکو بندی می گردد .


روش اتصال سرامیک‌ها روی زمین هم با استعمال از ملات هست که در غایت به دور آن را با دوغاب ماسه و سیمان لبریز می‌نمایند . البته نکته دارای اهمیت در اینجا ارزیابی مزیت‌ها و معایب به کارگیری از سرامیک در ساختمان است .

مزایای به کارگیری از سرامیک
در اشکال و اقسام طرح‌ها , رنگ‌ها و سایزها مو جود اند .
در قبال رطوبت مقاوم اند .
به راحتی قابل شستشو و نظافت کردن میباشند .

معایب به کارگیری از سرامیک
سرامیک‌ها سرد اند . علی الخصوص در فصل‌زمستان و منش رفتن روی آن احتمال دارد پا درد تولید شود .
برعلیه ضربه آسیب پذیر اند .
در هنگام تر بودن مضاعف لغزنده اند .
نصب سرامیک وقت گیر است .

سنگ
اگر‌چه سنگ تحت عنوان کفپوش , یکی‌از گران‌قیمت ترین مصالح ساختمانی به حساب می‌آید , با این وجود هنوز جمعی از آن برای کفپوش منازل یا این که دفتر خویش به کارگیری مینمایند و به جهت زیبایی ارگانیک که در آن موجود است دوچندان موردپسند اشخاص قرار می گیرد . البته سنگ هم مثل دیگر کف پوش‌های ساختمانی دارنده مزایا و معایب متمایز است که به تحلیل آنان می پردازیم .

مزایای استعمال از سنگ
به طور ارگانیک محصول خنکی دارااست و برای فصول فصل‌تابستان و گرما مضاعف مطلوب است
ماندگاری بالایی داراست .

معایب به کارگیری از سنگ
به به عبارتی واحد سنجش که برای فصل‌تابستان مطلوب است , برای فصل‌زمستان مطلوب نمی‌باشد و زیاد سرد هست .
بجهت سفت و محکم بودن در شکل زمین خوردن مبتلا آسیب خواهید شد .
به نسبت دیگر کفپوش‌ها زیاد گران است
وزن بالایی داراست و باربری و همینطور نصب سنگ , مشقت بار هست .

پارکت
پارکت یک عدد دیگر از اشکال کفپوش‌ها میباشد که از متاع چوب است و در رنگ‌های مختلفی جانور میباشد و گونه چوب آن ارزش آخرین آن را مشخص و معلوم می‌کند . در مقایسه با سنگ و سرامیک که در فصول سرد , سوزوسرما را به محفظه انتقال میدهند , پارکت‌ها به جهت خواص ارگانیک گرمایی چوب , دوچندان مطلوب میباشند .

مزایای به کارگیری از پارکت
به خیال و خاطر درختان شم گرما به محفظه می دهند .
عایق مضاعف قابل قبولی برای صدا و حرارت هست .
برای خانواده‌های دارنده فرزند دوچندان مطلوب است . چون جز قابل انعطاف ترین کفپوش‌ها به حساب می آید .
فقط نکته منفی استعمال از پارکت , نظافت کردن آن است . به‌این علت که درمقابل خیسی فراوان با اهمیت است .

لمینت
کفپوش لمینت به جهت شباهت زیاد متعددی که با پارکت داراست , پارکت لمینت هم نامیده می شود . لمینت از گونه های کفپوش‌ها به شمار می آید که از مواد ترکیبی ساخته میگردند و چوب جزو آن است .

داشتن طرح‌های متنوع
نصب متمایز دارا‌هستند . به‌این شکل که پارکت با چسب به زمین متصل می‌گردد البته لمینت‌ها با شیارهایی که در لبه‌های خویش جان دار دارا هستند باطن نیز قفل میشوند .
به علت قرار دادن فوم ذیل لمینت , سبب می گردد صدای کمتری به طبقه زیر تر منتقل شود .
قابل به کارگیری باطن مرکزها ورزشی و …
سرعت نصب فراتر نسبت به پارکت به جهت روش نصب آن

موکت
موکت‌ها از گونه های کفپوش‌ها ساختمانی است که از پلی استر , نایلون و یا این که فرآورده پلی پروپیلین تشکیل شده گردیده اند و در اشکال رنگ‌ها و طرح‌ها و مطابق با ذوق شما قابل خریداری‌اند با این وجود به کار گیری از موکت تحت عنوان کف پوش ساختمانی فراوان ایده قدیمی‌می‌باشد . به گونه ای که امروزه در کمتر خانه‌ای شاهد به کار گیری از موکت خوا‌هیم بود .

اعم از مزیت موکت می‌توان به گرم بودن آن در فصل سوزوسرما اشاره نمود . به دلیل آن که سبب محافظت گرما در دور و اطراف منزل شده و از انتقال سوزوسرما از کف منزل به گوشه و کنار دوری میکند .
در شکل پاره شدن جزء آن , ناچار به ردوبدل کل موکت می‌باشید . به این دلیل که در شکل تعویض تنها آن بخش , دیگر از ظواهر یکپارچه برخوردار نخواهید بود .