در این مطلب درباره اناوع ارورهای کولرهای گاز یو چیلر خواهیم پرداخت و همچنین به سایتهایی برای ارائه انواع خدمات تعمیرات چیلر و تعمیرات کولرهای گازی خواهیم پرداخت.



فشار کندانسور بالاست

(درسیستم‌های هواخنک و آب خنک)

1- وجود هوا یا گازهای غیر قابل‌تقطیر دیگر در سیکل تبرید

2- سطح کندانسور کوچک‌تر از بار مورد نیاز انتخاب شده

3-شارژ مبرد بیش از است (مایع‌مبرد در کندانسور تجمع پیدا کرده است)

4-کنترل‌فشار بالای کندانسور به‌روی رنج بالایی تنظیم شده است

-پس از تست وجود هوا هوای سیکل را تخلیه نمائید.

-با سازنده تماس بگیرید.

-پس از تعیین سابکولد و سوپرهیت و آمپر در صورت زیاد بودن مبرد، مقداری از شارژ با دستگاه ریکاوری جمع گردد.

-تنظیمات کنترل فشار بالا با توجه به شرایط اصلاح گردد.


فشار کندانسور بالاست

(فقط درسیستم‌های هواخنک)

1-سطح کندانسور کثیف است.

2-پروانه موتورفن معیوب و یا کوچک می‌باشد.

3-جریان هوای کندانسور گرفتگی دارد.

4-دمای محیط بالا می‌باشد.

5-جهت چرخش فن کندانسور اشتباه است.

6-هوای‌خروجی از کندانسور مجدداً توسط فن مکش می‌شود


-سطح کندانسور را شستشو دهید.

-پروانه فن را کنترل نمائید.

-علت گرفتگی را برطرف نمائید.

-هوای اطراف کندانسور را تهویه نمائید.

-جهت چرخش را تغییر دهید.

- هوای خروجی توسط کانال به بیرون منتقل شود.


فشار کندانسور بالاست

(فقط درسیستم‌های آب خنک)

1-دمای آب برج خنک کننده زیاد است.

2-مقدار آب عبوری کم می‌باشد.

3- تشکیل رسوب در داخل لوله‌های کندانسور

4- خرابی پمپ آب برج خنک کننده ویا توقف آن


-مقدار اب لازم را محاسبه نمائید و با مقدار موجود مقایسه کنید.

-رسوب زدایی نمائید.

-عملکرد پمپ را بررسی نمائید.


فشار کندانسور پائین است

(درسیستم‌های هواخنک و آب‌خنک)

1-سطح کندانسور خیلی زیاد است

2- بار اواپراتور پائین است

3- فشار مکش پائین است. تزریق مبرد در اواپراتور کم است

4- والو مکش و دهش کمپرسور با یکدیگر نشتی دارند

5- دمای محل نصب کندانسور و ریسیور خیلی پائین است


-با سازنده تماس بگیرید.

-از تنظیم کننده فشارکندانسور استفاده نمائید.

-تعویض والو

-از کاور و عایق مناسب برای ریسور استفاده نمائید.




اگر احساس می کنید که خودتان نمی توانید برای رفع خرابی و تعمیر پکیج و همچنین برای مشکلات کولرهای گازی چاره ای بیندیدشید از شرکتهای معتبر که تعمیرگاه مجاز کولرهای گازی هستند و خدمات سرویس کولرهای گازی را انجام می دهند کمک بگیرید تا مشکلات شما را حل کنند.



فشار کندانسور پائین است

(فقط درسیستم‌های هوا خنک)

1- دمای هوای عبوری از کندانسور پائین است.

2-مقدار دبی هوای عبوری از سطح کندانسور زیاد است.


- از تنظیم کننده فشار کندانسور استفاده نمائید.

- تنظیم سرعت فن و یا استفاده از فن کوچکتر یا سرعت کمتر


فشار کندانسور پائین است

(فقط درسیستم‌های آب خنک)

1- مقدار دبی آب عبوری از کندانسور زیاد است.

2-دمای آب عبوری از سطح کندانسور پائین است.


-شیر اتوماتیک کنترل دبی آب ورودی به کندانسور نصب نمائید و یا این شیر را تنظیم کنید.


نوسان فشار کندانسور

1-تاخیر زمانی در قطع و وصل کنترل فشار کندانسور در سیستم‌هایی که دارای فن کندانسور بزرگ هستند

2- پدید آمدن نوسان در شیرانبساط ترموستاتیک

3- اشکال در عملکرد شیر تنظیم کننده فشار کندانسور

4- وجود نوسان در خط مکش دستگاه

5- اشکال در سایز یا محل نصب شیر یکطرفه خط کندانسور


-از شیر قابل تنظیم و یا فن دارای دور متغیر استفاده نمائید.

-سوپرهیت تنظیم شده توسط شیر را افزایش دهید و یا از شیر کوچک‌تر و یا با اوریفیس کوچک‌تر استفاده نمایئد.

- محل و موقعیت و سایز نصب شیر یک‌طرفه را کنترل نمائید این شیر باید در ورودی ریسیور نصب گردد.

دمای خروجی کمپرسور پائین است.

1- ورود مایع‌مبرد به کمپرسور ( پائین بودن میزان سوپرهیت و یا جداشدن بالب شیرانبساط از محل خود)

2- فشار کندانسور پائین است


دمای پوسته کمپرسور اندازه‌گیری شود.

فشار کندانسور بررسی شود.

سطح مایع‌مبرد در ریسیور پائین است

1- کمبود مبرد در سیستم

2- شارژ بیش از حد مبرد در اواپراتور

· پائین بودن بار اواپراتور و جمع شدن مایع در اواپراتور

· خرابی شیر‌اکسپنشن‌والو، پائین بودن میزان سوپرهیت و یا جداشدن بالب شیرانبساط از محل خود

3- جمع شدن مایع در کندانسور بعلت پائین بودن فشار کندانسور

میزان سابکولد و سوپرهیت محاسبه شود.

فشار کندانسور کنترل شود.

فیلتر‌درایر سرد است،

عرق کرده یا یخ زده

1- فیلتر یا استراینر موجود در آن دچار گرفتگی شده است.

2- فیلتردرایر با آب یا اسید اشباع شده است.

- وضعیت را بررسی کنید در صورت لزوم فیلتردرایر را تعویض کنید و یا صافی را تمیز نمائید.

فیلتردرایر را تعویض نمائید و یا مطابق دستورالعمل اقدام کنید.

تغییر رنگ در نمایشگر رطوبت سیکل


1-وجود رطوبت در سیکل

2- وجود ماده اسیدی در سیکل

-وجود نشتی در سیکل را بررسی نمائید.

-وجود اسید در سیکل را بررسی نمائید.

-فیلتر درایر را تعویض نمائید.

-در صورت وجود رطوبت و یا اسید به مقدارزیاد تعویض روغن و مبرد ضروری است.

- در صورت لزوم سیکل را شستشو دهید

- نمایشگر رطوبت یا سایدگلاس را تعویض نمائید.


وجود حباب در شیشه سایدگلاس

1- پائین بودن میزان سابکولد و افت‌فشار زیاد در خط مایع با توجه به علل زیر :

· طولانی بودن طول خط مایع به نسب قطر یکسان

· قطر لوله خط مایع خیلی کوچک باشد

· گرفتگی موضعی فیلتردرایر

· خرابی شیربرقی


2- کاهش مقدار سابکولد در خط مایع بدلیل نفوذ گرما به این بخش یا گرم بودن محیط اطراف خط مایع


3- در کندانسور های آب‌خنک: کاهش مقدار سابکولد بدلیل اشکال در جهت حرکت جریان آب در کندانسور


4- فشار کندانسور پائین است.

5- شیر تغذیه ریسیور کوچک است و یا درحالت نیمه بسته قرار دارد.

6- افت‌فشار استاتیکی در خط مایع زیاد است (اختلاف ارتفاع بین شیرانبساط ترموستاتیکی و مخزن ریسیور زیاد است).

7- انتخاب غلط یا اشکال در عملکرد شیر تنظیم کننده فشار کندانسور که می‌‎تواند منجر به تجمع مایع‌مبرد در کندانسور گردد.

8- کمبود مایع‌مبرد در سیکل تبرید

تعویض لوله‌ها با قطر مناسب

تعویض لوله‌ها با قطر مناسب

تمیزی فیلتر درایر را کنترل نمائید در صورت لزوم فیلتر تعویض گردد.

خط مایع را عایق نمائید و مانع تبادل گرما در این بخش شوید.

جهت ورود و خروج آب و مبرد باید مخالف یکدیگر باشند.

-به بخش پائین بودن فشار کندانسور



منابع مرتبط:

https://www.tges.ir/%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9-%D9%88-%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4/2222