تمامی ساختمان ها نیاز به تاسیسات ساختمانی دارا‌هستند . این تاسیسات اجزای اساسی کلیه ساختمان ها را تشکیل میدهند . تاسیسات ساختمانی دربرگیرنده تاسیسات مکانیکی ساختمان و تاسیسات الکتریکی میشوند .

تاسیسات مکانیکی مشتمل بر :

  • حرارتی
  • تهویه مطبوع
  • گازرسانی
  • بهداشتی
  • حریق آدرس
  • اجرا و پباده سازی بالا بر
  • تاسیسات گازهای طبابت
  • سیستم های بخار

گونه های تاسیسات مکانیکی

تابیدن

انرژی گرمایی از بدنه گرم ساطع شده و از روش فضای واسطه منتقل شده و جذب بدنه سردتر می شود . گرمای تابشی ذیل تاثیر جنبش هوا یا این که دما نمیباشد .

همرفت

انتقال گرما در فیض جنبش چرخشی قسمت های گرم شده از یک مایع یا این که گاز شکل می‌گیرد .

رسانایی

انتقال بی واسطه گرما از ذرات گرم خیس به ذرات سردتر یک واسطه و یا این که دو عنصر که در تماس بدون واسطه با نیز قرار دارا هستند .

تبخیر

در اثر این پروسه تبدیل رطوبت به بخار حادثه می افتد .

آسایش و راحتی به نظر گرما خیر صرفا به دمای هوا , بلکه به رطوبت نسبی هوا , دمای تابشی فضاهای پیرامون , جنبش هوا و طهارت هوا مربوط است . چهت نیل این چنین از گرما و نگهداری آن , می می بایست تعادل منطقی در میان این کارداران تولید شود .

کیفیت هوای داخلی
جور امکانات گرمایشی و تهویه مطبوع هوای انتخابی برای در اختیار گرفتن فشار هوا , به دست آوردن هوای نو و تهویه شده برای فضاهای داخلی ساختمان تاثیر گرفته از کیفیت هوای داخلی است . همینطور بجهت رویش قارچ ها و ویروس ها بر روی امکانات سرمایشی و گرمایشی تعمیر و حفظ آن‌ها امری اصلی است و غربال های آن‌ها را می بایست به صورت مداوم بده بستان کرد .

قابل ذکر است بعضی مصالح به کار رفته در ساختمان اعم از خرده چوب , مواد چشبنده , روکش دیوار ها و … مواد شیمیایی گریزو فرار و مضری را آزاد می‌نمایند که قادر است موجب سوزش دیده , پوست و معضلات تنفسی شود که وظیفه آب بندی یا این که گاز زدایی آنان بر عهده طراح داخلی ساختمان است .

از طرفی منشا هوای نو برای هر ساختمان عنصری حساس و ضروریست تا اکسیژن مصرفی جایگزین شود و دی اکسید کربن ساخت شده به ملازم بقیه ضایعات هوا بیرون شود . پنجره های کاربردی و سیستم های تهویه و توزیع هوا قسمتی از راه و روش های نو کردن هوای ساختمان می باشند .

تاسیسات بهداشتی
دو سیستم جابجایی آب در ساختمان موجود است که موازی نیز کار می نمایند . یک کانال آب‌شرب و مصرفی را تامین می‌کند و دیگری مواد ضایعاتی انباشته شده در لوله ها را بیرون مینماید . تامین آب مصرفی از روش منشاء با اهمیت آب شکل می گیرد که برای این کار بایستی بر نیروی جاذبه غلبه کرد تا آب به همه نقاط ساختمان رسد .

سیستم فرعی دیگری در ناحیه آب و فاضلاب در ساختمان جای‌دارد که هدفش تامین آب گرم زمینه تیاز امکانات است و از دیگ بخار یا این که گرم کن به کارگیری می نماید . در سیستم فاضلاب بهداشتی میتوان از لوله های بزرگ تر منفعت گرفت چون این سیستم بر نیروی جاذبه متکی است و فعالیت جابجایی سرعت بالا خیس انجام میشود .

در‌این سیستم به جهت تجزیه ضایعات در لوله ها گازی به‌وجود میآید که برای دوری از ورود آن به قسمت های داخلی ساختمان بایستی از تله , سیفون یا این که آب بند در اتصالات لوله ها بهره مند شد .

کیفیت هوای داخلی
جور امکانات گرمایشی و تهویه مطبوع هوای انتخابی ( HVAC ) برای در اختیار گرفتن فشار هوا , تهیه کردن هوای نو و تهویه شده برای فضاهای داخلی ساختمان تاثیر گرفته از کیفیت هوای داخلی است . همینطور به دلیل پرورش قارچ ها و ویروس ها بر روی امکانات سرمایشی و گرمایشی تعمیر و مراقبت آن ها امری اساسی است و غربال های آن‌ها‌را می بایست به صورت مداوم ردوبدل کرد .

از طرفی مرجع هوای نو برای هر ساختمان عنصری اصلی و ضروریست تا اکسیژن مصرفی جایگزین شود و دی اکسید کربن ایجاد شده به همراه بقیه ضایعات هوا بیرون شود . پنجره های کاربردی و سیستم های تهویه و توزیع هوا بخشی از روش های جدید کردن هوای ساختمان می باشند .

سیستم نوروفروغ
طبق قانون ها ملی ساختمان برای راهروها و رویه های خروجی , پلکان ها و آسانسورها و سرسراهای بالا بر و همینطور در طبقات و محوطه هایی كه در مسیر رویه های ورود و خروج قرار دارا‌هستند بایستی شدت نوروفروغ دست کم ۱۰ گران قیمت برقرار باشد .

سیستم های اطفاء آتش
شیوه کار این تاسیسات طوری است که سنسور های الکتریکی و ابزار های اعلام آتش به سیستمی وصل می باشند که آب را به محل آتش منتقل می نماید . این سیستم دارنده آب پاش های خود کار با دهانه های بزرگ است .