قیرگونی به گونه ای قدیمی‌ترین شیوه برای ایزولاسیون یا این که به عبارتی عایق کاری ساختمان‌ها محسوب میشود و در آن از قیر تحت عنوان ماده‌ی اساس برای تولید یک عایق مقاوم به کار گیری می شود . در ساده‌ترین شیوه‌ی قیرگونی , قیر با ویسکوزیته‌ی نسبتا زیر با الیاف انبان ادغام میگردد تا متریالی مقاوم و اما استوار به‌وجود بیاید .

بعد کارشناس عایق کاری با بهره‌گیری از ماله‌ی منحصر , مواد تشکیل‌شده از قیر و الیاف انبان را روی سطح ها متبوع پخش می نماید تا عایق به دست آمده به طور کامل یک‌دست و سوای ناهمواری باشد . عایق به دست آمده در پایان , پایداری بالایی در قبال رطوبت داراست و می تواند از شکافت آب به مصالح ساختمانی پرهیز نماید .

مراحل قیرگونی به طور معمول در بعد ها کوچک و برای پوشاندن مرحله سیمانی انجام می گردد . ادغام قیر و الیاف کیسه برای چسبیدن به تراز سیمانی نیازی به گرما ندارد و به جهت لزجت خویش مواد , به کارگیری از آنان تحت عنوان یک عایق نیمه‌آماده یک مزیت بزرگ به حساب میآید .

قیرگونی حدود یک قرن است که در سراسر جهان در حالا انجام است ; اما با توسعه و گسترش فناوری‌های نوین و توسعه‌ی متریال‌های تازه , این ایام کمتر از مدام از این روش برای عایق کردن ساختمان‌ها به کار گیری مینمایند .



تفاوت قیرگونی با ایزوگام

در‌صورتی‌که کارشناس حوزه‌های ساختمان سازی و عمران نباشید , قابلیت و امکان این‌که تفاوت دربین قیرگونی و ایزوگام را متوجه نشوید زیاد فراوان است. ولی این دو روش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارا‌هستند . اما ماده‌ی کلیدی مستعمل در هر دو طریق یکسان است و در هر دوی آنان از قیر تحت عنوان متریال مقاوم به کار گیری میگردد .

ایزوگام نسبتاً روی هر سطحی می‌چسبد و میتواند برای عایق کردن فضاهای وسیع مصرف شود . ولی عایق به دست آمده از پروسه قیرگونی به هیچ‌وجه با مواد آهکی و مبنا آهکی سنخیت ندارد و چنانچه که در ایجاد سطح های اول از مواد آهکی مستعمل باشد , قیر مو جود در عایق فاسد می گردد و تخت‌گاز سوراخ برمی‌دارد .

از همین رو , یکی شایسته ترین کاربردهای قیرگونی در کف سازی است . همینطور بایستی بدین زمینه نیز اشاره نمود که قیرگونی در ایزولاسیون چاه بالابر نیز به کار گیری می گردد . ولی این مورد هنگامی درستی می‌نماید که قیر مصرف شده در پروسه‌ی قیرگونی , ویسکوزیته‌ی نسبتا بالایی داشته باشد تا مبنی بر جاذبه‌ی مواد عایق در کف چاه عده نشود .

ایزوگام به طریق برش خورده یا این که رولی آیتم به کارگیری قرار میگیرد و به طور معمول با اصول و معیارهای از پیش رقم خورده به طریق بسته‌بندی در بازار عرضه میگردد . البته قیر مصرف شده در قیرگونی غالبا به حالت بدون واسطه از پالایشگاه‌ها و به شکل بشکه‌ای خریداری می گردد و کیسه مصرف شده درین پروسه نیز به طریق توپی ( رولی ) در بازار عرضه می‌شود .


طرز اجرای اشکال قیرگونی

قیرگونی مبتنی بر نیاز اشخاص میتواند به سه صورت صورت بپذیرد ; یک لایه , دو لایه و سه لایه . به صورت کلی قیرگونی پروسه ساده‌ای است که برای انجام آن نیازی به مدرک تخصصی نیست . در جریان این کار , متصدی عایق کاری نخست کیسه را در اندازه‌های متناسب با پروژه برش می زند و آن‌گاه روی سطح پهن میکند .

به‌دنبال , نوبت به حرارت دادن قیر میرسد . برای این‌که متصدی بتواند از خواص چسبندگی قیر به کار گیری نماید , می‌بایست به قیر حرارت بی واسطه دهد تا ویسکوزیته‌ی آن کاهش پیدا نماید و به شکل مایع تغییر تحول صورت پیدا نماید . بعد از آن قیر روی کیسه ریخته میگردد و با بهره‌گیری از یک ماله , قیر را روی انبان پخش می نماید .

قیرگونی کار خیر و خوبی است , ولی مدام شایسته ترین گزینش نمی باشد . به کارگیری از این رویه در عایق‌کاری فضاهای کوچک مانند کف و سقف سرویس بهداشتی یا این که گرمابه , کف حوضچه‌های آب , چاه بالا بر و کناره‌های سنگ سرویس بهداشتی میتواند تاثیرگذار باشد .

البته برای فضاهای بزرگ‌تر نظیر سقف ساختمان‌های پهناور یا این که کف استخر‌های آب شایسته ترین آیتم نمی باشد . عایق به دست آمده در قیرگونی در قبال تابیدن بدون واسطه روشنایی آفتاب پایداری زیادی ندارد و احتمال دارد بعداز عبور کرد مدتی در گیر سوراخ و پوسیدگی شود .