استانداردهای توالت

دستشویی , سرویس بهداشتی و توالت یک کدام از اجزای اساسی هر ساختمان است و در هر ساختمان موجود هست . تمام اشخاص به توالت و دستشویی نیاز دارا هستند و هر روز با آن سروکار دارا‌هستند . بدین ترتیب می بایست دستشویی و سرویس بهداشتی منزه و پاکیزه باشد و ویژگی‌های توالت مطلوب را داشته باشد .

توالت مطلوب می بایست ویژگی‌هایی داشته باشد . برخورداری از یک جّو کاری مطلوب , نیاز به تجهیزات بهداشتی با سعی و جذابیت بالا نیاز دارااست . ویژگی‌های دستشویی مطلوب به شرح تحت است .



مسافت سرویسهای بهداشتی و توالت از دفتر کار می بایست حدود 100 متر باشد . توجه نمایید که‌این اندازه دستکم است . البته در شرکت ها وسیع , تقسیم سرویسهای بهداشتی به واحدهای کوچکتر خوبتر است . برای مثال در هر طبقه در جوار پله‌ها در پاگرد یا این که در مکانی دیگر . حداکثر ارتفاع اتاقک دستشویی باطن خدمت بهدشاتی می بایست 1 . 5 متر باشد .

در توالتهایی که روزمره برای مردان بیش تر از 250 مورد و خانمها بیش تر از 160 مورد به کار گیری می گردد نیاز به یک محل زهکش با هوابند آبی بوده که دارنده رابط قلاویزی با شیر فلکه و لوله ی پلاستیکی و هم یک سینک برای شستشو تعبیه شود . سنگ سرویس بهداشتی توالت نباید رو به قبله یا این که پشت به آن باشد .

اتاقک دستشویی یا این که توالت بایستی قفل داشته باشد . قفل سرویس بهداشتی می بایست از درون باشد تا شخص بتواند از آن استعمال نماید . در شرکتهایی با بیش تر از پنج کارمند و یا این که مکانهایی با این جمعیت , برای خانمها و آقایان بایستی سرویس بهداشتی غیر وابسته در حیث گرفته شود .


در‌حالتی که تهویه از روش پنجره شکل می گیرد و تنها از یک طرف انجام می‌گردد مساحتی حدود cm²1700 نیاز است . در شکل محدودیت دور و اطراف برای توالت می‌توان مساحت دستشویی را حدود cm²1000 در حیث گرفت . میزان پهنا درب دستشویی دربین 60 تا 70 سانتی متر باشد .

کف دستشویی و سرویس بهداشتی نباید لغزنده باشد . کف توالت بایستی در قبال آب مقاوم باشد و به سادگی منزه شود . همینطور کف توالت می بایست فارغ از درز و رخنه‌ بوده و قابل شستشو باشد .


خوبتر است درب سرویس بهداشتی از آلومینیوم باشد به باطن گشوده شود . لابی‌ها با تهویه مطبوع و مطلوب در جلوی تجهیزات توالتی موردنیاز است و بایستی دارنده یک سرویس بهداشتی و دستگاه دست کم آب کن برای هر پنج سرویس بهداشتی آماده شود . دیوارهای درون دستشویی و سرویس بهداشتی بایستی دستکم تا طول 2 متری کاشی بوده و هم قابل شستشو باشد . این نکته زیاد کلیدی است .

دست‌کم ارتفاع اتاقک هر سرویس بهداشتی باطن توالت می بایست بیشتراز 110 سانتی متر باشد . مسافت راءس دو سرویس بهداشتی می بایست 60 سانتی متر باشد . دستکم طول اتاق منحصر به فرد دستشویی باطن دستشویی با چهار W . C یا این که کمتر قادر است 2 متر و 20 سانتی متر باشد .

دست‌کم پهنا اتاقک هر دستشویی بایستی 85 سانتی متر باشد . توالتهای دستشویی بایستی دارنده سیفون عمیق باشند . سیفون عمیق رایحه را کاهش میدهد . برای هر دو سرویس بهداشتی بایستی دست کم یک آینه در توالت نصب گردد .

مسافت سرویس بهداشتی از کنار دیوار 45 سانتی متر باشد . شیر و شلنگ آب برای شستشو در سرویس بهداشتی می بایست در جهت راست قرار گیرد . شیر آب گرم و سرد هم در سرویس بهداشتی ضروری است و توالت می بایست آن را دارا باشد .


پیاله ی سرویس بهداشتی نباید خیلی نزدیک دیوار باشد و بایستی پاره ای با آن مسافت داشته باشد . دمای توالت می بایست مطلوب باشد . دمای مطلوب برای سرویسهای بهداشتی 21 مرتبه سانتیگراد است . کف لابی‌ها می بایست دارنده کف شور به تعداد ما یحتاج باشد . همینطور بایستی مجهز به شترگلو بوده و نصب توری ریز روی آن الزامیست . ولی کف می بایست دارنده شیب مطلوب به طرف کف شور فاضلاب رو باشد . موقعیت دیوار کف و سقف هم بایستی رعایت شود .